Prečo vo vzdelavacich zariadeniach prevlada gramatika ? (alebo zavislost na znamkach)

Prečo vo vzdelavacich zariadeniach prevlada gramatika ?

Pedagogovia učia perfektnu, do detailov prepracovanu, komplexnu anglicku gramatiku. Ziači na hodinach vypracovavaju doplnovacie cvičenia, s tim najsofistikovanejšim gramatickim prejavom. Ziaci to maju za domace ulohy, ako testy, robia cvičenia a doplnovačky na hodinach, su hodnoteny nimi, ich znamka je zavisla na gramatickych vedomostiach.

Neskor žiaci su prekvapeny v realnom svete zo skutočnosti že nedokazu komunikovat v anglickom jazyku. Alebo su demotivovany, a nespokojny s tym ze sa im nedari pochopit anglicku gramatiku na "perfektnej" urovni. Neskor tyto žiaci sa dostanu ku mne, s tym ze nechapu anglicku gramatiku, prečo tento čas a nie tam ten ? ako mam rozlišit rozne časy, Present Perfect a Past perfect continuous ? budem to potrebovat v buducnosti aj v konverzaciach ? Toto su otazky s ktorymi ma vedia zahrnut. Moja odpoved znie: gramatika nie je všetko. Angličtina nie je o gramatike. V modernom svete komunikacie a interpersonalnych pracovnych vztahoch potrebujete konverzaciu a "nie kapsu s gramatikou", ale skor s "nejakym vreckovym slovnikom". V  idealnom pripade zo slovnou zasobou uloženou v hardvery vašho mozgu :-)

Mili žiaci, angličtina sa uči trošku inač. U mna gramatika je ako doplnok, stručne, kratko a občas. Expres vlak. Pretože sa jazyk uči "aktivne", simulaciou, otazkami a odpovedami. Ked začneme rozpravat o roznych temach v anglickom jazyku presne tak ako v rodnom nepremyšlame o časoch ale o myšlienkach. Stači vediet zakladny vzorec anglickej vety: ktora sa sklada z "osoba-sloveso-predmet-prislovka". Jazyk sa ma učit intuitivnym, simulačnim, aktivnim sposobom. Teoria by mala zaberat cca 10 percent celeho procesu učenia sa, ako zaujimavost a na spestrenie. Tym že začnete rozvyjat svoje anglicke vedomosti "aktivne a pasivne", či uvahami, vetami, študovanim textov a rozpravanim na hodinach a kurzoch začlenite všetky jazykove zručnosti potrebne na ovladania jazyka.

Gramatiku beriem ako doplnok a nie ako "nekonečny pribeh" počas školskych rokov. Jazyk sa ma praktikovat. Co najmenej teoretizovat.

Odpoved na otazku: Prečo vo vzdelavacich zariadeniach gramatika prevlada ? odpoviem otazkami:

Da sa znalost jazyka objektivne ohodnotit bez testou a pisomiek ?

Su tak velmi doležite znamky že bez nich sa neda fungovat ?

Musi znamka byt "alfou a omegou" v vzdelavacich zariadeniach ? 

Da sa znamka udelit "fair" ? a naviac nezabudajme že znamky su dovodom superenia a zavisti, niekedy aj dovodom uzkosti.

Co je hodnotene vo vzdelavacych zariadeniach: znalost, vysledok alebo snaha ?

Nie je lepšie vyist zo zabehnuteho systemu hodnotenia a vymysliet niečo nove ?

Dokaže vačšina vzdelavajucich viest komunikačne hodiny v angličtine celu hodinu, každu hodinu, zo všetkymi žiakmi, po cely vzdelavaci školsky rok ?

Ovlada vačšina vzdelavajucich jazyk aktivne na urovni "komunikacia bez zabran" ?

 

Cielom tejto uvahy absolutne nie je niekoho podcenit a ponižit ale "poukazat na iny smer a možnost". A ukazat že da sa aj inač.

 

Zaver: "Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid." Albert Einstein